• 27 kwietnia 2022

Projekt edukacyjny w naszej szkole… BYĆ JAK IGNACY – TAJEMNICZE ZNIKNIĘCIE IGNACEGO

Projekt edukacyjny w naszej szkole… BYĆ JAK IGNACY – TAJEMNICZE ZNIKNIĘCIE IGNACEGO

Projekt edukacyjny w naszej szkole… BYĆ JAK IGNACY – TAJEMNICZE ZNIKNIĘCIE IGNACEGO 609 257 Urząd Gminy Słupia

Projekt edukacyjny w naszej szkole…

BYĆ JAK IGNACY – TAJEMNICZE ZNIKNIĘCIE IGNACEGO

Z początkiem roku szkolnego 2021/2022 uczniowie klas piątych Szkoły Podstawowej im. Z. Kopra w Zespole Placówek Oswiatowych w Słupi Jędrzejowskiej biorący udział w zajęciach Koła Matematycznego pod opieką nauczyciela matematyki p. Małgorzaty Kaźmierczak rozpoczęli swoją przygodę i podjęli wyzwanie rzucone przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Uczniowie w ramach zajęć koła zdobywają wiedzę nie tylko z matematyki , ale także z innych dziedzin życia, dzięki licznym doświadczeniom i eksperymentom oraz ćwiczeniom interaktywnym dostępnym na platformie edukacyjnej „Być jak Ignacy” (https://www.bycjakignacy.pl/materialy-edukacyjne). Uczniowie muszą w ciągu roku szkolnego zrealizować 8 bloków tematycznych.

W październiku 2021r. rozpoczęto realizację pierwszego z nich – „Polarne odkrycia”. Uczniowie mieli możliwość poznania sylwetek słynnych podróżników i badaczy. Mieli możliwość poznać życie na Polskiej Stacji Arktycznej im. H. Arctowskiego zlokalizowanej w archipelagu Szetlandów Południowych. O dniu polarnika wirtualnie opowiedział im Piotr Horzela, pracownik Polskiej Stacji Arktycznej im. H. Arctowskiego. Uczniowie poznali budowę i zasadę działania kompasu oraz heliografu. Mieli nawet możliwość samodzielnego skonstruowania kompasu. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne: „Czym grozi zmiana pola magnetycznego? – przemagnesowanie Ziemi” oraz „Jak działa nawigacja?”.

W grudniu 2021r. uczniowie realizowali II etap ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Być jak Ignacy – Podniebne osiągnięcia”. W pierwszej części młodzi ludzie poznawali historię lotnictwa aż od czasów starożytnych po dziś dzień. Każdy uczeń przygotował model samolotu z papieru według swojego projektu. Następnie sprawdzono, która z papierowych maszyn poleci najdalej. Uczniowie zapoznali się z prezentacją o sposobie lotu samolotów i helikopterów dostępną na platformie edukacyjnej. W drugiej części II etapu młodzi naukowcy dowiedzieli się, w jaki sposób działają silniki w samolotach i poznali lepiej rakiety. Zastanawiali się nad tym, czy praca kosmonauty jest łatwa. Obejrzeli warsztaty DIY dla dzieci, gdzie dr Jakub Bochiński „Rzecznicy Nauki” prezentował „Jak zbudować w domu rakietę?.” Uczniowie budowali własne rakiety i próbowali wprawić je w ruch. W tej części projektu uczniowie łączyli ze sobą wiedzę z różnych dziedzin: matematyki, fizyki, techniki, historii, sztuki, literatury i innych.

W styczniu 2022r. uczniowie realizowali III etap ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Być jak Ignacy – Zagadkowy mózg”. Na tym etapie uczniowie poznali wybrane zakamarki ludzkiego mózgu! Uczniowie obejrzeli film „Jak działa mózg?” dostępny na platformie edukacyjnej. Poza tym mieli możliwość dowiedzieć się więcej na temat zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku. Młodzi naukowcy mieli także okazję obejrzeć wywiad z dr hab. Eweliną Knapską, naukowcem – biologiem z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN w Warszawie, zajmującą się badaniem, jak mózg kontroluje emocje.

W marcu 2022 roku realizowali VI etap ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Być jak Ignacy – Tajemnicze zniknięcie Ignacego”. W ramach tego etapu – „Przemijający czas” – podczas zajęć uczniowie poznali kilka zaskakujących informacji o przeszłości. Wiedzą jak mierzyć i liczyć czas. Potrafią sprawnie przeliczać jednostki czasu. Obejrzeli film „Jak badamy przeszłość?”. Dowiedzieli się, jak przeszłość badają naukowcy oraz co dzięki temu wiemy. Uczniowie poznali także dr Miłosza Giersza, który prowadzi badania w Peru i opowiedział o pracy archeologa. W tej części projektu należało wykonać zadnie projektowe, które polegało na stworzeniu modelu dinozaura z masy solnej. Zadanie wykonały uczennice z klasy Va: Daria Czechowska oraz Roksana Wojsław. Dziewczęta wykazały się ogromną kreatywnością, talentem plastycznym oraz rozwijały swoją wyobraźnię przestrzenną.

Aktualnie uczniowie kontynuują realizację projektu i w dalszym ciągu poznają kolejne fascynujące etapy projektu edukacyjnego „Być jak Ignacy”.

Przygotowała: Małgorzata Kaźmierczak (nauczyciel matematyki)

Skip to content