Szanowni Państwo, Mieszkańcy Gminy Słupia,
w związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi dodatku węglowego pragniemy poinformować, iż w dniu 11.08.2022 roku opublikowana została ustawa o dodatkowym świadczeniu na zakup opału czyli tzw. dodatku węglowego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1692), która weszła w życie z dniem 12.08.2022 r.
Na terenie Gminy Słupia obsługę wniosków o wypłatę dodatku węglowego realizować będzie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą pod adresem Słupia 2A (budynek w którym mieści się również Ośrodek Zdrowia).
Poniżej przedstawiamy najważniejsze informację dotyczące dodatku węglowego.
Zgodnie z treścią ustawy dodatek węglowy przysługuje:
Osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
Dodatek węglowy wynosi jednorazowo: 3000 zł zarówno dla gospodarstwa domowego jednoosobowego jak i gospodarstwa wieloosobowego;
Co ważne przez gospodarstwo domowe rozumie się:
osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Nie ma kryterium dochodowego.
Wniosek:
Wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego określa Minister właściwy do spraw energii w drodze rozporządzenia.
Druki wniosków będą dostępne na stronie internetowej Gminy Słupia – slupia.pl, oraz w siedzibie zarówno Urzędu Gminy Słupia (Słupia 257), jak i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (Słupia 2A).
Wnioski można składać osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słupi pod adresem Słupia 2A od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.30 -15.30, do 30 listopada 2022, za pomocą poczty lub przez internet (e-PUAP). Gmina ma maksymalnie miesiąc na wypłatę świadczenia (30 dni). Pierwsze wypłaty zatem ruszą jeszcze we wrześniu.
Jak złożyć wniosek przez e-PUAP? Należy zalogować się do portalu e-PUAP, następnie wybrać z katalogu spraw: „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”. Wybrać adres odpowiedniego urzędu, rodzaj pisma, załączyć wniosek, podpisać go elektronicznie i wysłać.
Dodatek węglowy będzie wyłączony spod egzekucji i zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie trzeba go będzie także uwzględniać przy obliczaniu wysokości osiągniętego dochodu.
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie pod numerem 41 3816024, 41 3816034
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30.11.2022 r. pozostawia się bez rozpatrzenia.
Wszystkich zainteresowanych proszę o udostępnianie powyższej informacji.