Świadczenie dla sołtysów
1 lipca 2023r. weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Wysokość świadczenia ustalono na kwotę 300 zł miesięcznie.
Świadczenie przysługuje osobie, która spełniła łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat
2) osiągnęła wiek:
- a) w przypadku kobiet- 60 lat
- b) w przypadku mężczyzn- 65 lat
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Świadczenie przyznaje w drodze decyzji Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia jest wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
– zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji
– oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
W celu uzyskania ww. zaświadczenia osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa w gminie Słupia muszą najpierw złożyć w Urzędzie Gminy wniosek o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa.
Formularz wniosku można pobrać na stronie internetowej urzędu www.slupia.pl – pliki do pobrania lub otrzymać w siedzibie Urzędu Gminy Słupia.