Czyste Powietrze

  1. Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie: 287
  2. Sumaryczna kwota wypłacanych dotacji: 5418841,521zł
  3. Liczba realizowanych przedsięwzięć: 119

Szanowni Państwo,

w związku z włączeniem nowego źródła finansowania programu „Czyste Powietrze” (PPCP) – Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) oraz koniecznością zapewnienia komplementarnego oznakowania PPCP zwracamy się z prośbą o stosowanie w ramach prowadzonych działań informacyjno-promocyjnych wspólnego oznaczenia Funduszy Europejskich (FE) oraz Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), które musi zawierać następujące znaki:

– znak Funduszy Europejskich lub znak właściwego programu, w przypadku PPCP jest to znak programu FEnIKS

– znak barw Rzeczypospolitej Polskiej

– znak Unii Europejskiej

– znak Krajowego Planu Odbudowy (po linii rozdzielającej).

Zalecamy, aby wspólne zestawienie znaków stosowane było do wszystkich nowych oraz aktualizowanych materiałów informacyjno-promocyjnych (zamiast dotychczasowego zestawienia znaków KPO), w szczególności w zakresie:

  • tablicy dla gminnych punktów konsultacyjno-informacyjnych programu Czyste Powietrze oraz roll-upów (zaktualizowane wzory są udostępnione na stronie czystepowietrze.gov.pl);
  • ulotek oraz broszur zawierających oznakowanie KPO, które są dostępne na stronie internetowej do pobrania;
  • tablicy informacyjnej zawierającej oznakowanie programu „Czyste Powietrze”, w tym liczbę złożonych wniosków o dofinansowanie oraz sumaryczną kwotę wypłaconych dotacji;
  • innych materiałów informacyjno-promocyjnych dot. Programu.

Prosimy również o zamianę oznakowania KPO na gminnej stronie internetowej na wspólne zestawienie znaków KPO i FEnIKS.

Zasady stosowania oznakowania materiałów zawarte są w Księdze Identyfikacji Wizualne KPO oraz Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021 – 2027. Kluczowe założenia obejmują m.in.:

  1. Kolejność znaków: FEnIKS, barwy RP, znak NextGenerationEU oraz KPO (po linii rozdzielającej). Znaki powinny być zamieszczane z zachowaniem proporcji wskazanych w KIW. Gotowe ciągi znaków dołączamy do wiadomości.
  2. Na dokumentach i materiałach (m.in. produkty drukowane lub cyfrowe, strony internetowe i ich mobilne wersje, media społecznościowe) oznakowanie zawsze występuje w wersji pełnokolorowej. W przypadku zastosowania wersji czarno-białej nie umieszcza się znaku barw RP.
  3. Inne znaki, jeśli są potrzebne, można umieścić poza zestawieniem – linią znaków FEnIKS, barw RP, NGEU, KPO (z wyjątkiem m.in. plakatów i naklejek zgodnych ze wzorami udostępnionymi na stronie internetowej Funduszy Europejskich/FEnIKS, w których nie można stosować innych znaków). Należy pamiętać, że liczba znaków w zestawieniu powyższego ciągu (tzn. w jednej linii) nie może przekraczać czterech, stąd przy dwóch źródłach finansowania mogą się w tej głównej linii znaleźć tylko znaki powyżej wymienione (linia znaków FEnIKS, barw RP, NGEU, KPO).
  4. W ramach przygotowywanych materiałów zalecane jest stosowanie czcionki Open Sans (załączamy do niniejszej korespondencji).
  5. Zaktualizowanie wszystkich materiałów, w szczególności tablic informacyjnych, powinno nastąpić w najbliższym możliwym terminie najlepiej jeszcze w tym roku.
  6. Aktualizacja zestawienia znaków na gminnej stronie internetowej powinna być zrealizowana w możliwie pilnym trybie, najlepiej w czerwcu 2024 r.

Informacje dotyczące oznakowania oraz wzory można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/planodbudowy/strategia-promocji-i-informacji-kpo

oraz

https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/promocja-programu/

Zapisy dotyczące dodatkowego obowiązku stosowania zasad informacji i promocji zgodnych również ze Strategią komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 wraz z Księgą Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021 – 2027 zostaną zawarte w nowych wzorach Porozumień.


Co zrobić aby płacić mniej za ogrzewanie domu?

Poprzedni, 2022 r. ze względu na niezależną od Nas wszystkich sytuację geopolityczną, przyniósł szereg negatywnych skutków, również w zakresie dostępności i kosztów energii.

Wielu właścicieli domów jednorodzinnych, po doświadczeniach obecnego roku, już teraz zastanawia się co zrobić aby kolejny okres grzewczy przejść bezpiecznie, w komforcie cieplnym i bez przepłacania.

Jest na to sposób.

Warto zapoznać się z programem Czyste Powietrze, który oferuje nie tylko bezzwrotne wsparcie finansowe przyznawane przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (wfośigw). Inwestycja, którą możesz sfinansować z Programu pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia energii przy utrzymaniu bezpieczeństwa i komfortu cieplnego w domu, a przy tym przyniesie niższe rachunki za ogrzewanie.

Z programu Czyste Powietrze otrzymasz wsparcie na docieplenie ścian, dachu, wymianę okien i drzwi, zainstalowanie wentylacji z odzyskiem ciepła oraz wymianę starego pieca na paliwo stałe na nowe, efektywne źródło ciepła, które zużywa mniej energii z pożytkiem dla rodzinnego portfela, a przy tym emituje mniej zanieczyszczeń do powietrza.

Ciepły, bezpieczny dom to podstawa dobrostanu rodziny, dlatego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z wfośigw przygotował na 2023 r. ważne zmiany w Programie, dzięki którym możesz otrzymać nawet do 136 tys. zł dofinansowania. Tak wysokie bezzwrotne wsparcie możliwe jest obecnie z uwagi na  podniesienie poziomów dotacji na poszczególne elementy termomodernizacji.

Zanim przystąpisz do programu, warto jest wykonać audyt energetyczny, to dokument opracowany przez specjalistę, który pokazuje co w domu należy docieplić,  zainstalować i wymienić w ramach termomodernizacji, aby była ona kompleksowa. Taka kompleksowa termomodernizacja umożliwia otrzymanie najwyższej dotacji, a później płacenie niższych rachunków.

Do programu może przystąpić każdy, kogo roczny dochód  nie przekracza 135 tys. zł.

Już dziś zainteresuj się programem Czyste Powietrze. Teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku, znalezienie wykonawcy i przeprowadzenie inwestycji, aby spokojnie zdążyć przed kolejnym sezonem grzewczym

Na swoje pytania znajdziecie Państwo odpowiedź na stronie czystepowietrze.gov.pl, np.  w  nagraniach i prezentacjach Akademii Czystego Powietrza.

O Program możesz dopytać w naszym Urzędzie Gminy, w punkcie konsultacyjno – informacyjnym. Tutaj otrzymasz wsparcie w przygotowaniu i złożeniu wniosku do programu Czyste Powietrze.

Co zrobić aby rachunki za ogrzewanie zamiast rosnąć – malały?

Nie zwlekaj, zapoznaj się już dziś z programem Czyste Powietrze, który znacznie poprawi warunki życia i zdrowia Twojej rodziny!



GMINNY PUNKT KONSULTACYJNO-INFORMACYJNY PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”

Informujemy, że w Urzędzie Gminy Słupia uruchomiony jest Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze”. W ramach pracy Punktu udzielane są informacje o Programie oraz indywidualne wsparcie Wnioskodawców w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie. Wnioski złożone w urzędzie gminy są na bieżąco przesyłane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Gminny Punkt mieści się na  parterze (pokój 3 ) Urzędu Gminy. Więcej informacji można uzyskać w punkcie konsultacyjnym w Urzędzie Gminy lub pod numerem
41 38 16 024 wew. 54

Celem programu „Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym, czyli dokumenty oceniane są na bieżąco.

Program przewiduje dofinansowanie m.in.:

  • wymiany starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwo stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła spełniających wymagania Programu;
  • docieplenie przegród budynku;
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej;
  • montaż instalacji odnawialnych źródeł energii;
  • montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:

  • właścicielami / współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
  • wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księga wieczystą.

Jakie są najważniejsze zmiany:

Przede wszystkim podniesione zostały progi dochodowe oraz została zwiększona wysokość dotacji:

Poziom dofinansowania Próg dochodowy Maksymalna wysokość dotacji
Podstawowy – dochód roczny nieprzekraczający 135 000 zł 66 000 zł
Podwyższony – 1 894 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym

– 2 651 zł/os. w gospodarstwie jednoosobowym

99 000 zł
Najwyższy – do 1090 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym

– 1 526 zł/os. w gospodarstwie jednoosobowym

135 000 zł

Szerokim wsparciem zostało objęte ocieplanie i podwyższanie standardu energetycznego polskich domów. Bo najtańsze jest to ciepło, które nam „nie ucieknie”. Rzetelnie przeprowadzony audyt energetyczny pozwoli określić zakres inwestycji, który warto wykonać, rozwiązania techniczne oraz koszty związane z planowanymi przedsięwzięciami. Zaizolowanie tylko samych przegród budowlanych (ścian, stropów, dachów, okien), zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, pozwala zaoszczędzić nawet do 60% energii. Aby skorzystać z podwyższonej dotacji wprowadzono wymóg sporządzenia audytu energetycznego. Jest on dofinansowywany w 100% (maksymalna kwota 1 200 zł).
Przykładowo, w nowej wersji programu na wymianę starego źródła ogrzewania oraz zakup pompy ciepła można uzyskać nawet 35 000 zł (dotychczas było to 25 000 zł). Na tą samą inwestycję osoby najuboższe będą mogły skorzystać z dofinansowania w wysokości 70 000 zł z opcją prefinansowania.

Formy dofinansowania:

  • dotacja – wniosek składany do wfośigw za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl
  • dotacja z prefinansowaniem – obowiązek podpisania umów z max 3 wykonawcami – wniosek wypełniany elektronicznie i wysyłany z elektronicznym podpisem lub wypełniany elektroniczne, drukowany, podpisywany ręcznie i wysyłany do wfośigw lub składany przez punkt gminny w formie papierowej
  • dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego – kredyt Czyste powietrze dostępny w wybranych bankach, których lista aktualizowana jest na stronie https://czystepowietrze.gov.pl/zloz-wniosek-w-banku/

Przedsięwzięcie musi zostać zrealizowane najpóźniej, licząc od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ciągu:

  • 30 miesięcy w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania (z wyjątkiem wniosków składanych w bankach, gdzie przewidziano 18 miesięcy na realizację całości przedsięwzięcia)
  • 36 miesięcy w najwyższym poziomie dofinansowania
  • 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku dla dotacji z prefinansowaniem

Okres trwałości przedsięwzięcia wynosi 5 lat od daty zakończenia przedsięwzięcia.

Beneficjent przystępując do Programu winien:

  • Zapoznać się z regulaminem naboru wniosków oraz innymi pomocnymi dokumentami w tym załącznikami wskazującymi intensywność dofinansowania.
  • Sprawdzić stan prawny nieruchomości. Przygotować dane niezbędne do złożenia wniosku, których lista wymaganych informacji zamieszczona została poniżej.
  • Określić stan obecny i potrzeby termomodernizacyjne budynku. Można zlecić wykonanie audytu energetycznego, który nie jest obowiązkowy, ale stanowi koszt kwalifikowany do dofinansowania w przypadku wykonania i sfinansowania w ramach programu ocieplenia budynku.
  • Złożyć wniosek. Można to zrobić poprzez Portal Beneficjenta (niezbędne jest posiadanie adresu e-mail) lub generator wniosków (obowiązkowo w przypadku składania wniosku z prefinansowaniem). Istnieje również ścieżka bankowa, w której wniosek pomagają złożyć pracownicy banku.
  • Pamiętać, że w przypadku pozytywnej decyzji o dofinansowaniu otrzymanej w formie papierowej lub elektronicznej z WFOŚiGW w Rzeszowie wniosek staje się automatycznie umową.
  • W przypadku wykonania przedsięwzięcia złożyć wniosek o płatność. Środki mogą zostać wypłacone maksymalnie w trzech transzach w przypadku podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania (przy najwyższym poziomie transz może być maksymalnie pięć). Trzeci (lub piąty przy najwyższym poziomie dofinansowania) wniosek o płatność jest zawsze wnioskiem końcowym.
  • Do rozliczenia przedsięwzięcia przedstawić faktury lub inne równoważne dokumenty księgowe w treści lub w ramach dołączonych specyfikacji zawierające dane identyfikujące zakupione i zamontowane urządzenia, materiały, wyroby (producent, nazwa, model), a przez to umożliwiać jednoznaczne odniesienie się do ich certyfikatów/świadectw, kart produktu oraz etykiet energetycznych
  • Przechowywać dokumenty od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie do czasu zakończenia umowy o dofinansowanie (tj. do zakończenia okresu trwałości). Wnioskodawca jest zobowiązany do udostepnienia dokumentów potwierdzających prawidłowość danych.

UWAGA:

  • Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo lub w budynkach gospodarczych.
  • W przypadku gdy budynek /lokal mieszkalny podłączony jest do sieci dystrybucji gazu, w ramach Programu nie udziela się dofinansowania na zakup i montaż kotła na paliwo stałe.
  • Budynki/lokale mieszkalne, na budowę których wystąpiono o zgodę lub zgłoszono ich budowę po 31 grudnia 2013 r. nie mogą uzyskać dotacji na ocieplenie przegród budowlanych, stolarkę okienną i drzwiową.
  • Koszty poniesione w budynku/lokalu mieszkalnym, który nie został oddany do użytku nie mogą być zakwalifikowane do dofinansowania z Programu.
  • Jeżeli procent powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku/lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie może być dofinansowane.
  • Program priorytetowy Czyste Powietrza – program priorytetowy
  • Załącznik nr 1 do programu – łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową
  • Załącznik nr 2 do programu – koszty kwalifikowane i podstawowy poziom dofinansowania
  • Załącznik nr 2a do programu – koszty kwalifikowane i podwyższony poziom dofinansowania
  • Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
  • Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl
  • Lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne określone w programie „Czyste Powietrze”– dostępna na stronie www.lista-zum.ios.edu.pl

! Lista wymaganych informacji niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie:

Informacje dotyczące wnioskodawcy:

  • dane osobowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania);
  • adres e-mail oraz numer telefonu do kontaktu;
  • dane osobowe współmałżonka (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania) oraz współwłaścicieli nieruchomości (imię, nazwisko, adres zamieszkania) (jeśli dotyczy);
  • adres inwestycji, numer elektronicznej księgi wieczystej (w systemie numeracji RZ2Z/XXXXXXXX/X) oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta – dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku, który będzie stanowił załącznik do składanego wniosku);
  • rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku);
  • całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2);
  • jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury (innego dokumentu księgowego);
  • w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku);
  • osoby uprawnione do podstawowego poziomu dofinansowania (30%) są zobligowane do przedstawienia wysokości dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. PIT po rozliczeniu);
  • osoby uprawnione do podwyższonego poziomu dofinansowania (60%) są zobligowane do przedstawienia zaświadczenia wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wydanego zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców gminy Chmielnik jest to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chmielniku). Zaświadczenie może być wydane maksymalnie na 3 miesiące przed datą złożenia wniosku. Wzór zaświadczenia znajduje się w załączniku na końcu niniejszej informacji.

Informacje dotyczące inwestycji:

  • w zakresie wymiany źródła ciepła:
    – rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku oraz nowego źródła ciepła;
    – informacja czy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu;
    – jeśli w budynku oprócz źródła ciepła na paliwo stałe istnieje inne czynne źródło ciepła np. piec gazowy służący jako podgrzewacz wody lub sezonowo do ogrzewania budynku – proszę podać ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat kalendarzowych);
    – jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na pellet – informacja o emisyjności urządzenia (powyżej/poniżej 20 mg/m3) lub posiadanym certyfikacie potwierdzającym spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign);
    – informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej (rurki, grzejniki, kolektory słoneczne).
  • w zakresie ocieplenia ścian/dachu/stropu – liczba m2 ocieplanej powierzchni.
  • w zakresie wymiany okien/drzwi – liczba m2 wymienianej stolarki okiennej/drzwiowej
  • informacja czy wykonana została/ jest planowana/ konieczna dokumentacja projektowa (np. dotycząca przebudowy konstrukcji dachu pod ocieplenie, modernizacji instalacji wewnętrznej c.o. lub c.w.u., wymiany źródła ciepła, wentylacji mechanicznej).
Skip to content